woensdag 10 oktober 2007

Woonstee

Als 'man is how man lives', dan zijn deze beelden van een hedendaagse Alkmaarse woonwijk de beste illustratie van de Nederlandse identiteit. Deze foto's hadden net zo goed in Utrecht-Leidsche Rijn genomen kunnen zijn, of Heerlen.

Zo woont de modale Nederlander. En zo'n leefomgeving moet wel van invloed zijn op wat hij denkt, voelt, wil. En andersom: omdat hij zo denkt en voelt, wil hij in dergelijke huizen wonen. Of menen architecten en projectontwikkelaars dat de modale Nederlander zulke huizen blieft. Zij bouwen de huizen zoals ze ze bouwen; er is een markt voor.

Nu vraag ik me af of de producten op die markt door de kopers/huurders zo gewild zijn of dat hun smaak is gestuurd door de aanbieders.

Zoals de onterecht vergeten schrijver F.B. Hotz zei, "over gebrek aan smaak valt niet te twisten". Ik houd wel van deze bouwstijl, dus mij hoor je niet klagen. Maar ik woon er dan ook niet. Ik zit in een stijlloos flatje uit de jaren '70, waarvan ik slechts het uitzicht kan benoemen als postitief punt (ik woon 4-hoog).

Posted by Picasa

Geen opmerkingen:

Een reactie posten